Ifølge skipsmeglerhuset Bassøe var forrige uke en skuffende uke i VLCC-markedet. Listen over ledig tonnasje steg igjen da befrakterne gikk "under jorda", mange av dem på vei til konferanse i Singapore.Ifølge ukerapporten fikk moderne VLCC-er fra Gulfen til Korea fredag ettermiddag rater på worldscale (WS) 38,5, som var ned 9 WS-poeng i forhold til foregående uke. Det tilsvarer en inntjening på 14.515 dollar, mot 29.362 dollar per dag uken før.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 26,5, som var ned 3,5 WS-poeng i forhold til forrige rapport. Det tilsvarer en inntjening på bare 2.048 dollar, mot 9.908 dollar per dag i foregående uke.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 52,5, som var ned 7,5 WS-poeng sammenlignet med forrige uke. Den daglige inntjeningen var på 31.046 dollar per dag, mot 43.299 dollar i foregående uke.Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia fikk en rate på WS 65, som er ned 12,5 WS-poeng i forhold til uken før. Inntjeningen var på 18.176 dollar per dag, mot 27.258 dollar dagen uken før.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) var på WS 87,5, opp 2,5 WS-poeng i forhold til foregående uke, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 39.491 dollar, mot 37.848 dollar uken førJohn Fredriksens Frontlines breakeven-nivåer for VLCC-ene og suezmax-ene er henholdsvis 32.400 og 25.300 dollar.