- Det er mange måter å flå en katt på

Tankratene er fortsatt katastrofalt dårlige, fastslår skipsmglere

VLCC-fartøy

- Det er mange måter å flå en katt på, men det er vanskelig å finne på noe originalt å si om VLCC-markedet, skriver skipsmeglerhuset Pareto Bassøe i sin siste ukerapport, som ble sluppet fredag kveld.Stortankmarkedet har lagt bak seg en ny uke med aktivitet under pari og uendrede rater på et elendig nivå.Den lave aktiviteten fører til eksepsjonelt lange lister over ledig tonnasje, men listene er noe kortere enn foregående uke.Ifølge ukerapporten fikk moderne VLCC-er fra Persiabukta (AG) til Korea fredag ettermiddag rater på worldscale (WS) 44, som var ned ett WS-poeng i forhold til foregående uke. Det tilsvarer en inntjening på 4.728 dollar, mot 5.575 dollar per dag uken før.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 30, som var ned 2,5 WS-poeng i forhold til forrige rapport. Ifølge skipsmeglerhuset er inntjeningen på strekningen fortsatt negativ.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 52,5, som var ned 2,5 WS-poeng i forhold til forrige uke. Den daglige inntjeningen var på 9.951 dollar per dag, mot 12.208 dollar i foregående uke.Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia fikk en rate på WS 80, som var ned 15 WS-poeng. Inntjeningen var på 14.421 dollar per dag, mot 22.017 dollar dagen uken før.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) var på WS 95, opp 2,5 WS-poeng i forhold til foregående uke, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 31.927 dollar, mot 29.749 dollar uken før.Det ligger 15 lasteklare VLCC-er i Gulfen. Seks er enkeltskrogede og ni har dobbelt skrog. Det er det samme som i foregående uke. Den neste måneden vil ytterligere fire enkeltskrogede og 90 dobbeltskrogede skip komme i lasteposisjon, mot seks og 95 i foregående ukes rapport.Per august 2010 måtte John Fredriksens Frontlines VLCC-er og Suezmax-er seile inn henholdsvis 30.900 og 26.400 dollar for å gå i breakeven.