I kampanjen Enova og Statnett lanserer i disse dager heter det seg at forbrukerne kan spare mellom 5 og 10 prosent ved å bruke mindre strøm i hjemme sine. Det er fire år siden kampanjen ble utviklet, men ifølge administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova gjør all oppmerksomheten om de skyhøye strømprisene i dagens situasjon tidspunktet ideelt for å lansere den.Enova ber deg blant annet dusje kortere, senke innetemperaturen og skru av lys for å redusere strømforbruket - under slagordet «Litt mindre. Hver dag.»- Men hva får dere til å tro at folk som for andre vinteren på rad sliter med å betale strømregningene sine ikke allerede sparer der det er mulig?- Det er vår erfaring at man må komme med dette budskapet med jevne mellomrom. Det er et stort antall mennesker som ikke har like stor bevissthet rundt dette, sier Nakstad til NTB.Det er fortsatt rekordlav fyllingsgrad i kraftmagasinene, mens prisene er skyhøye.