Kokke-OL: Norge kjøper seieren?

Franskmennene mener massiv norsk sponsing gir Norge urettmessige fordeler under Bocuse d'Or.

Publisert 15. jan. 2011 kl. 10.00
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 06.46
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 214 ord
Norske Geir Skeie vant den prestisjetunge kokkekonkurransen Bocuse d'Or i Lyon i 2009. Foto: Scanpix

Av tolv tidligere arrangementer har Norge vunnet Bocuse d'Or fire ganger. Eksportutvalget for fisk var hovedsponsor tre av de triumferende årene, skriver Finansavisen.Ifølge avisen har det anerkjente franske mattidsskriftet Gault & Millau en artikkel i siste utgave med overskriften "Le Høld Up Nørvégien", fritt oversatt til "Det norske ranet"."Norge forsynte ofte organisasjonen Bocuse d'Or med de beste oppdrettsfiskene. Kostnaden tas av "Norge" (Eksportutvalget for fisk). Vi kan ikke la det forbigå i stillhet at konkurransene i 1999, 2003 og 2009, alle vunnet av nordmenn, hadde sei, ørret og torsk Made in Norway på menyen, skriver tidsskriftet.- Alle trodde jeg hadde en fordel, men sannheten er at de andre kandidatene hadde vel så fin sei å trene seg på som meg, sier Terje Ness til avisen. Ness vant gull i konkurransen i 1999 og 2003.Han avviser kontant at det er noen sammenheng mellom norsk sponsing og norske seiere. Han mener Eksportutvalget for fisk er påpasselige med å velge ut råvarer som er lett tilgjengelige blant alle deltakernasjonene.- Det høres ut som en konspirasjon. Da burde Norge vunnet alle årene vi har sponset konkurransen. Samtidig må det være en grov fornærmelse av juryen som består av ekstremt kvalifiserte kokker. Jeg lar meg ikke fornærme av dette, sier adm. direktør i Eksportutvalget for fisk, Terje E. Martinussen.