Du har altså en forretningsidé - en du tror kan komme til å forandre bransjen. Du har beskrevet det du har å tilby markedet på en enkel måte som potensielle kunder lett vil forstå. Du har hentet inn nødvendig kapital, satt sammen et team og annonsert fremstøtet på alle mulige måter. Hva er neste skritt?Det er nå du må oppfylle løftene. Og den eneste forskjellen mellom bare å gjøre det du har sagt du skal gjøre og å overoppfylle forventningene, ligger i detaljene.Alle som ønsker å lede et selskap, må gjøre det til en vane å skrive notater. Jeg har med meg en notatbok overalt. Et typisk notat kan være som dette, fra en tur med Virgin over Atlanteren for noen år siden: "Møkkete tepper. Støv. Området foran i flyet møkkete. Utstyr: rustfritt stål, ekkelt. Skuffende menyvalg - hjem fra Miami er det reker, deretter hummer (som hovedrett) på første klasse. Chicken curry helt smakløs. Kylling skal være i biter. Risen ganske tørr. Ikke mulig å få stilton-ost."Til slutt kommer det mest avslørende: "Staben ønsker desperat å snakke med noen som vil lytte. Sørg for at det blir reagert UMIDDELBART på flight-rapporter." Heldigvis er dette under kontroll nå. Dette er nøkkelen til å få gjort alt det andre på listen - de ansatte er bedre i stand til å rapportere problemer og fikse dem før jeg kommer med notatboken min.Og når du avgjør hvordan du best kan levere produktet eller tjenesten din, så husk på kjerneverdiene til selskapet ditt, de middels langsiktige strategiske vurderingene, og hvor bransjen er på vei på lang sikt. Ta beslutninger på mikroplan i lys av dette større bildet, så skulle virksomheten din være på riktig kurs.Denne problemløsningsprosessen bør ikke begrenses til oppstarten. Eiere og ledere av etablerte bedrifter burde teste sine produkter så ofte som mulig. Mange sjefer snakker regelmessig med de ansatte på alle plan, men de følger ofte ikke opp problemene de oppdager. Det betyr at de ansatte aldri får vite hvor stor betydning sjefen legger i å finpusse detaljene, eller skjønner hvor nødvendig og mulig det er å ta seg av problemene som dukker opp i hverdagen. Hvis du skaper en bedriftskultur der folk venter på at noen andre skal løse problemene, vil virksomheten lide under det.Hvis du skal overoppfylle forventningene, er du avhengig av god kommunikasjon, og den starter på toppen. Vær modig: Gi de ansatte epost-adressen din og telefonnummeret ditt. Dine ansatte vil skjønne at de ikke skal misbruke dem eller plage deg unødig, og på denne måten vil du gi dem en sterk psykologisk oppmuntring - de vil vite at de kan kontakte deg hver gang det oppstår et problem som krever din oppmerksomhet.Når virksomheten din begynner å ta av, vil det være spesielt viktig at du skaper oppmerksomhet rundt detaljer i hele organisasjonen. Jeg blir alltid opprørt hver gang en representant for et selskap forklarer for journalister at når de opplever forsinkelser eller problemer med å levere et produkt eller en tjeneste, så er det fordi de er "et offer for sin egen suksess" - som om de hadde opplevd noe uvanlig eller skummelt. Oppfyllelse av forventninger er ikke begrenset til bedriftens første dag: Ansatte i hele virksomheten burde fokusere på å gjøre det riktige hele dagen, hver dag.For noen år siden fanget jeg opp noen varselssignaler om at vi begynte å få problemer da jeg fikk et brev fra et ektepar som hadde planlagt å reise med Virgin Trains i Storbritannia. Vi hadde hatt en 50 prosents økning i passasjerantall, og plutselig var det vanskelig for folk å få plass på de travleste rutene. Brevskriverne hadde ikke regnet med at de nå måtte bestille plasser på forhånd. Da de kom til stasjonen, var ikke betjeningen særlig hjelpsomme. Siden mannen var handicappet og trengte assistanse, var dette elendig behandling fra vår side.Jeg hjalp dem personlig med problemet, og samtidig ble jeg bekymret for det større bildet for dette selskapet. Jeg skrev et brev til Ashley Stockwell, sjef for merkenavn og kundeservice i Virgin Group, og ba ham undersøke. Takket være vårt nye fokus på levering av gode tjenester og oppmerksomhet rundt detaljer ble vi snart bedre og fikk etter hvert entusiastiske tilbakemeldinger. Jeg er stolt over å kunne si at Virgin Trains oppfylte sine løfter - men det var ikke lett.Til slutt: Om du begynner å se tegn på suksess i form av nytt og gjentatt salg, så pass på at du holder hodet kaldt. Du leverer forandring, og hvis du lykkes, vil andre virksomheter høyst sannsynlig bli skadet i tumultene. De vil prøve å ødelegge for deg.Vis god sportsånd, kjemp for å vinne, og gjør deg til venns med dine fiender. Hvis du havner i en konflikt med en partner, kollega eller konkurrent, så ring til denne personen et år senere og inviter ham ut på middag. Sannsynligvis vil dere ha mye til felles. For hva var grunnen til at dere begge begynte i bransjen? Å skape forandring, tjene kundene, reformere en bransje - høres dette kjent ut? Finn ut hva dere kan skape sammen!Richard Branson er grunnleggeren av Virgin-gruppen og selskaper som plateselskapet Virgin Records, platebutikkjeden Virgin Megastore, flyselskapet Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Galactic, Virgin Mobile og Virgin Active, for å nevne noen av de mer enn 300 selskapene hans.Branson vil i sine fremtidige kronikker i Kapital også svare på spørsmål fra leserne. Hvis du i den forbindelse har noen spørsmål, send dem på engelsk til richard.branson@kapital.no, men husk og påføre navn og epost-adresse.Du kan følge Richard Bransons på hans blogg på eller på .Mer information om Richard Branson og Virgin-gruppen finner du på .