Selger spekemat så det griner i Grandiosa-bygda

Da Spis la ned i 2005, kjøpte de ansatte fabrikken for sparepengene sine. Det angrer de neppe på i dag.

Publisert 25. juni 2012 kl. 16.35
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 19.13
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 431 ord
Bjørn Ringstad (t. v.) og Trond Furset. Foto: Kari Gåsvatn.
Industribygda Stranda på Sunnmøre er mest kjent for sin Pizza Grandiosa. Men spekematen kom lenge før pizzaen.Det var i 1884 at Karl Ringstad etablerte det som den gang bar navnet Ringstads Pølsefabrikk. I 1973 solgte Ringstad-familien til Stabburet, før fabrikken senere gikk inn i Spis-konsernet. I 2005 la Spis ned virksomheten.
i det som i dag heter Tind Spekevarer.Tind Spekevarer bygger på tradisjonen som Karl Ringstad startet da han lagde sine første spekepølser for snart 120 år siden.- Vi opprettet et nytt selskap, leide lokaler, kjøpte maskineri, lanserte Tind-serien og jobbet opp nye salgsavtaler, sier styreleder og majoritetsaksjonær Bjørn Ringstad til Finansavisen.Tind Spekevarer er å finne på Meny, Ultra, Ica, Coop og Smart Club, og er ifølge avisen på vei inn i Spar og Joker. Gjennom sitt Fjorden Invest eier Ringstad ca. 53 prosent av aksjene i spekematprodusenten. Nest største eier er Investra (Richard Trygve Andvord) - med drøye 14 prosent.Tind-porteføljen omfatter fire spekepølser - vellagret salami, lam og røde krydder, sydlandske urter og akevittkrydder. I tillegg følger speket og marinert lammelår og Tindsnacks. Faktisk er Tind nå regjerende norgesmester i marinert lammelår.Tind Spekevarer har vokst jevnt og trutt siden 2005, og i fjor spratt omsetningen opp 45 prosent til 76,4 millioner kroner. Inntjeningen på driften gikk fra 3,2 til 4,3 millioner kroner, mens resultatet før skatt gikk fra 2,2 til 3,1 millioner kroner. Ifølge Ringstad kunne bunnlinjen ha vært enda bedre.- På grunn av dårlig vær kom saueslaktingen sent i gang. For oss som modner kjøttet dobbelt så lenge som andre ble det økonomisk sett ikke den beste pinnekjøttsesongen, fortsetter han overfor Finansavisen.Betydningen av høstsesongen gjør at Ringstad vegrer seg for å spå om 2012.- Nei, det skal jeg nok være forsiktig med å spå, men vi jobber jo for en økning, sier han. Tind Spekevarer baserer seg på lokale råvarer, og leverandørene er lokale gårdbrukere "som kan kunsten å stelle godt med ressursene sine" - slik de i sin tid gjorde på fjellgårdene i verdensarvområdet.Her finner vi ifølge Tind også noe av hemmeligheten bak smaken.- Fra dyrene er 2-3 uker gamle, beiter de bare i naturen. De går fra tangbeltet i fjøra og helt opp til de høyeste toppene på 1.700 meter. Ofte følger de snøkanten, og forsyner seg av de nye spirene.- De beiter også i sporene etter snøskred, der det vokser opp et mangfold av urter. Vi tror dette er med på å gi den gode smaken, skriver selskapet på sine egne nettsider.