Nets tror Touchpay-penger kan være tapt

Bankenes betalingsselskap Nets har besluttet å dekke tapene til kunder som er blitt svindlet av Touchpay.

Illustrasjonsfoto av Nets

Nets vil sende regresskrav til Touchpay, men har ikke særlig tro på å få pengene tilbake.- Vi mener fortsatt at vi ikke har noe juridisk ansvar i denne saken siden det er et forhold mellom Touchpay og deres kunder. Men når noen løper fra ansvaret, må andre tre inn. Vi oppfordrer bedriftene til å henvende seg til oss slik at vi kan dekke det tilgodehavende, sier Nets danske kommunikasjonsdirektør Søren Winge til NTB.Foreløpig har 15 selskaper meldt seg, og rundt 25 firmaer kan ha blitt svindlet. Det nøyaktige erstatningsbeløpet er foreløpig ukjent, men Nets regner med at det dreier seg om omsetning for flere millioner kroner.Oslo politidistrikt etterforsker saken som er knyttet til et kriminelt nettverk som har solgt 100 kilo gullbarrer til mottakere i Norge. To personer i dette nettverket er siktet for smugling av 41 kilo gull inn til Norge, og en annen er siktet for grov momssvindel knyttet til kjøp og salg av gull, skriver Aftenposten.Touchpay har hatt kontrakt med Nets, tidligere Bankenes Betalingssentral (BBS). Firmaet har drevet med kort- og langtidsutleie av betalingsterminaler.Nets, som eies av flere av Nordens største banker, har stengt 250 av Touchpays terminaler etter at omsetningen til mange av kundene forsvant.Først mente Nets at svindelen var et forhold mellom firmaene og Touchpay, men fredag besluttet selskapet å dekke det kundene har utestående.- Det gjør vi for å hjelpe dem og bidra til å gjenopprette tilliten til systemet. Når vi har fått samlet kravene, sender vi regresskravet til Touchpay. Er vi så heldige å få pengene tilbake er det et bonus, men det tror jeg ikke vi skal regne med, sier Winge. (NTB)