Coop ivrige i bruken av kundeopplysninger

Dagligvarekjeden Coop bruker kundenes medlemskort til å følge med på hva og hvor mye de handler.

Foto: Scanpix
Næringsliv

Informasjonen brukes til å sende medlemmene tilbudskuponger som passer inn i handlemønsteret deres, skriver Aftenposten.Datatilsynet har mottatt flere klager på praksisen og er kritisk til Coops framgangsmåte.- Dette er ikke noe de informerer om i butikkene, eller noe de har vært tydelige på i sine vilkår, sier Ove Skåra i Datatilsynet.Han vil likevel berolige Coop-medlemmer som frykter at informasjonen kan komme på avveie og havne hos forsikringsselskaper. Personvernlovgivningen setter strenge grenser for slik bruk, ifølge Skåra.Coop-ledelsen er kjent med kritikken fra Datatilsynet og planlegger å legge fram en forbedringsplan over sommeren. Selskapet vil fortsatt samle inn opplysninger om medlemmens handling, men ønsker å tydeliggjøre informasjonen om at dette skjer.Også ordningen Trumf, som er eid av Norges-Gruppen, registrerer medlemmenes varekjøp. Norges-Gruppen opplyser at de vurderer om de kan informere kundene bedre om registreringen. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv