Forbrukerrådet: For få klager på feriereiser

En av fire som har kjøpt en feirereise er ikke fornøyd, men under halvparten av de misfornøyde klager. Det viser en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort.

Foto: Scanpix
Næringsliv

- Det er nesten litt trist at ikke flere klager på stedet. Det er den eneste måten de kan få det bedre i ferien sin på, og det er også viktig for bransjen å få tilbakemelding, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.Forbrukerrådet har spurt 1.007 forbrukere som i løpet av de siste tre årene har reist med fly, bodd på hotell eller besøkt en fornøyelsespark, om de mente de fikk det de betalte for. En av fire mener at de hadde grunn til å klage.15 prosent sier at de var misfornøyd med var hotellet, 11 prosent var misfornøyd med flyreisen. Bare 3 prosent var ikke tilfreds med fornøyelsesparken.Av de misfornøyde, klaget 42 prosent på hotellrommet, mens bare 24 prosent klaget på flyreisen.- Det forundrer meg, siden du har så sterke rettigheter under flyreiser. Og det er uavhengig av om du har kjøpt en billig eller dyr billett. Ikke lid i stillhet, oppfordrer Flesland.Forsinkelser var hovedårsaken til at så mange oppga misnøye med flyreisen.Forbrukerrådet har også testet reiseplanleggere i Norge, og de viser seg å fungere dårlig over lengre strekninger.

Nyheter
Næringsliv