Onsdag vant kleskjeden Carlings Handelsprisen 2013 på Virkes Handelskonferanse. Formålet bak Handelsprisen er å synliggjøre suksesshistoriene innen norsk handel.Handelsprisen deles hvert år ut av Hovedorganisasjonen Virke. Årets pris gikk til kleskjeden Carlings, etter en totalvurdering basert på krav til vekst i omsetning, i kombinasjon med lønnsomhet over tid. I tillegg har juryen lagt vekt på virksomhetens omdømme og den betydning virksomheten spiller har når det gjelder å være en ledestjerne for andre handelsselskaper.Kjeden må ha bestått i minimum 3 år, og kjedeselskaper med en omsetning under 50 millioner kroner inngår ikke i kåringen.Juryen uttaler følgende om årets vinner:"Vinneren av Handelsprisen 2013 går til en virksomhet som har bygget et svært veldrevet konsept som målgruppen elsker. Kjeden omsetter for mer enn 650 millioner kroner og har nærmere 90 butikker i Norge. Samtidig har kjeden ekspandert til land som Sverige, Finland og Danmark og Polen, og teller mer enn 200 butikker til sammen. Vinneren er blant kjedene som vokser raskest og har en imponerende lønnsomhet sammenlignet med andre aktører innen samme bransje. Selskapet har slått knock out på utenlandske konkurrenter i samme segment, det vet å utnytte butikkarealene sine på en svært god måte, og er dessuten kjent for å ha et hyggelig, selgende butikkpersonale som yter det lille ekstra. I sum er vinneren et forbilde for andre handelsvirksomheter og en verdig vinner av Handelsprisen 2013".- Carlings er en ledestjerne for andre virksomheter innen norsk handel. Kleskjeden har kombinert omsetningsvekst med solid lønnsomhet i et marked preget av sterk konkurranse. Carlings har dessuten nedkjempet utenlandske konkurrenter og gått seirende ut av kampen om kundene. Kjeden har rett og slett utviklet et konsept som målgruppen elsker, sier juryleder og bransjedirektør i Virke, Bror William Stende.