Norsk PR-bransje selger tjenester for 500 millioner

Det er gode tider for norske PR-byråer. I fjor hadde de byråinntekter på en halv milliard. Målet er en dobling til én milliard kroner i løpet av de neste par årene.

Morten Woldsdal. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

- Det avgjørende er ikke om vi klarer det eller ikke, det viktigste her er å ha mål å strekke seg etter, sier Morten Woldsdal til Dagsavisen.Woldsdal er styreleder for bransjeforeningen KOMM, der alle de største PR-byråene i Norge er medlemmer.En rekke av de største PR-byråene kunne skilte med vekst i fjor. Men om de skal nå målet Woldsdal streker opp vil det kreve langt høyere vekst enn de har hatt det siste året.- Det skapes inntrykk av en bransje i eksplosjon både når det gjelder inntekter og antall ansatte, det viser disse tallene med all tydelighet at ikke er tilfelle, sier Woldsdal.De samlede byråinntektene økte i fjor med 20 millioner fra året før, mens veksten de siste to årene har vært på 100 millioner kroner. Tallene inkluderer store byråer som Apeland, Burson-Marsteller, First House, Gambit H&K, Geelmuyden. Kiese og JKL.Et av de byråene som har vokst mest er First House der Frp-statsråd Sylvi Listhaug var ansatt. Siden starten i 2010 har byrået doblet antallet ansatte fra 14 til 28 og økt byråinntektene med nesten 30 millioner kroner. (©NTB)