Avinor tjener 120 millioner på fly som aldri lander

Avinor har solgt såkalte underveistjenester for 930 millioner kroner i år. 120 millioner betales av flyselskaper som aldri setter sine landingshjul på norske flyplasser.

Fly tar av - Foto: AP
Næringsliv

Mens det er tårnene på flyplassene som holder orden på fly innenfor en viss høyde og en viss avstand fra flyplassene, er det Avinors tre sentraler som overtar når flyene er utenfor disse sonene. Det er denne tjenesten som går under betegnelsen underveistjenester, og mens luften i utgangspunktet er for alle, må man betale for å bruke den. Det gjelder også fly som bare skal passere over Norge.SAS, Norwegian og Widerøe er naturlig nok de største underveiskundene, men 120 millioner kroner, eller 13 prosent, av underveisinntektene kommer altså fra selskaper som aldri lander her.- Med enhetspriser som ligger 25 til 35 prosent lavere for flyging i luftrommet over Norge enn i Sverige, Danmark og Storbritannia, samt at vi leverer en tjeneste nesten uten forsinkelser, ser vi at flere selskap nå velger norsk luftrom framfor luftrommet hos de samme naboene, forteller Jon Gunnar Pedersen, som leder underveistjenesten i Avinor.Antall enheter det må betales for avhenger av flyets størrelse og hvor langt det flyr. Prisen for å fly gjennom norsk luftrom kan være fra 5.000 til 30.000 kroner, alt etter avstand og størrelse. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv