- Mer og mer går til regjeringens allierte

I Tyrkia går stadig flere offentlige og militære kontrakter til dem som har alliert seg med regjeringspartiet AKP, ifølge ingeniør og skipsdesigner Vidar Smines.

Istanbul, Bosporos-stredet. Foto: AP Photo/Burhan Ozbilici.
Næringsliv

Smines mener at denne ukulturen ikke kom med AKP, men har eksistert lenge.AKPs ekspansive finanspolitikk gjennom en periode med sterk økonomisk vekst, har imidlertid gitt partiet mer å dele ut, sier Smines til NTB.Han har bodd 10 år i Tyrkia. I dag leder han Istanbul-kontoret til Ålesund-bedriften Skipsteknisk.Nyhetsbildet i Tyrkia har denne uken vært dominert av en korrupsjonsskandale som kunne vært hentet rett fra en mafiafilm: Politiet skal ha beslaglagt pengetellemaskiner og skoesker stappfulle av dollarsedler.Til nå er 60 personer pågrepet, ifølge nyhetsbyrået Anadolu Agency. Felles for de arresterte er deres tette bånd til regjeringspartiet AKP, Rettferdighets- og utviklingspartiet. Blant de mistenkte i saken er sønnene til tre statsråder, og ordføreren i Istanbul-bydelen Fatih.Forskjellsbehandling- Mitt inntrykk er at korrupsjon mellom private aktører er et svært begrenset problem. Korrupsjon i Tyrkia foregår i hovedsak mellom politiske og private aktører, sier Vidar Smines.Smines forteller at man i Tyrkia, i motsetning til i en del andre land, ikke risikerer plutselig å havne i situasjoner hvor det forventes bestikkelser for at man skal komme seg videre.- Samtidig ser vi at verftseiere som er kjent for å være nære allierte av regjeringen, jevnt over synes å ha et fortrinn finansielt. Selv om de ofte har mindre erfaring og dertil større gjennomføringsrisiko, som normalt skulle gjøre det vanskeligere å sikre finansiering i byggeperioden, sier skipsdesigneren.Vil ikke generalisereVolkan Urun, administrerende direktør ved Celiktrans verft i Istanbul, skal levere sin tredje norske tråler i mars neste år. Urun sier at man ikke kan trekke generelle slutninger om tyrkisk kultur på bakgrunn av individuelle feiltrinn.- Kan norske leverandører få kontrakter med for eksempel den tyrkiske marinen uten bestikkelser?- Det viktige for marinen er å bruke lokalt produsert utstyr, i så stor grad som mulig. Derfor bør norske leverandører enten finne seg tyrkiske partnere, eller selv starte produksjon i Tyrkia, sier Urun til NTB.Kristianne Storehaug, sjef ved Innovasjon Norge-kontoret i Istanbul, ønsket torsdag ikke å kommentere denne saken. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv