- Norske butikker kan bli som i Polen på 1970-tallet

Med to store blokker i norsk dagligvare kan det bli stusselig i butikkhyllene fremover, tror professor Arne Nygaard ved BI.

Arne Nygaard Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Næringsliv

- Små og mellomstore leverandører til dagligvaremarkedet vil i sterkere grad bli eksponert for en styrking av maktbasen i grossistleddet. Dette er selskaper som i større eller mindre grad befinner seg i dødens posisjon, sier Arne Nygaard, professor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI til Finansavisen i dag.Han tror at en del leverandører kan klare seg helt fint med bare to dagligvaregrupperinger i markedet, men at det kommer helt an på hvor sterke merkevarene er.Svake og sterke merkevarerNygaard trekker frem Coca Cola som et merke alle butikker må ha, men at mange merker er mye svakere, og da står mer utsatt til.Han er bekymret for at det blir umulig for nye leverandører å komme seg inn i markedet og at utvalget i butikkene blir dårligere fremover.- Butikkene vil bli mer stusselige, nesten som Polen på 1970-tallet, sier han til avisen.Ligger tynt anFinansavisen lister opp åtte leverandører som ligger tynt av i dagligvarekrigen. Finsbråten og Diplom-Is er to og i tillegg nevner avisen blant andre Grilstad, Brynild, Hoff og Maritim Food.- Fire kunder er bedre enn to, sier Magne Finsbråten til Finansavisen.Han er andre generasjon i Finsbråten og legger til at det i hvert fall ikke blir noe lettere dersom samarbeidsavtalene blir godkjent.

Nyheter
Næringsliv