Opplagsras for avisene, men framgang på nett

Opplagsnedgangen fortsetter for norske aviser, men de aller fleste kan vise til framgang på digitale plattformer.

Foto: Scanpix

Det viser opplags- og lesertallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte tirsdag. Det samlede avisopplaget gikk ned med 97.000 abonnenter. For første gang siden 2009 har alle de ti største papiravisene opplagsfall. Blant de store er det VG som taper mest terreng med et fall i løssalget på 23.924 eksemplarer, eller 12,7 prosent. VG solgte i snitt 164.630 aviser hver dag.Også landets største avis, Aftenposten går tilbake med 5,2 prosent til et opplag på 214.026 i 2013. Dagbladet mistet 9,6 prosent av sitt papiropplag og solgte 80.028 aviser i snitt. Morgenbladet og Klassekampen fortsetter å øke sine opplagstall.Her finner du hele statistikken