Rakettvekst for kajakk-gründer

Sveinung Kristiansen har på få år blitt Europas nest største kajakkselger.

Foto: Scanpix

I 2006 startet Sveinung Kristiansen kajakkbutikken Kajakk & Fritid i Drammen. Det ga raskt en omsetning på rundt 10 millioner kroner og et overskudd mellom 400.000 og 2 millioner, skriver Finansavisen torsdag.I 2011 omsatte Kristiansen 11,6 millioner kroner. Året etter endte det på 18,6 millioner kroner, og i fjor landet omsetningen på hele 27 millioner kroner. Ifølge Finansavisen mener Kristiansen at inntektshoppet skyldes en svært vellykket Facebook-kampanje.Ved hjelp av digitalmarkedsføringsselskapet Solid Media Group ble det laget en kampanje som i tillegg til å øke kajakksalget hadde som mål å samle flest mulig e-post-adresser til førstegangskjøpere av kajakk samtidig som de ville øke antall følgere på Facebook.Resultatet ble en tidobling av antall følgere på Facebook, til 50.000. I tillegg kom det 67.555 e-postadresser til potensielle kajakkunder, skriver Finansavisen.- Vi hadde aldri forventet en slik respons. Dette har rett og slett vært helt fantastisk for oss som bedrift, sier Sveinung Kristiansen til avisen.Han forteller at starten på 2014 ser like bra ut som 2013, hittil i år har selskapet en salgsvekst på 40 prosent.- Vi er desidert størst på kajakk i Norge, men også størst i Skandinavia, og det er bare én i Nederland som er større enn oss i Europa, sier Kristiansen.LES HELE SAKEN I DAGENS FINANSAVISEN!