Selger sangria så det synger i USA

Norske Arctic Beverage Group er i ferd med å ta USA med storm - med sangria. Selskapet har blant annet fått Disney-konsernet på kroken.

Vinimportøren Arctic Beverage Group (ABG) ble etablert i 2011, og i fjor sommer startet selskapet også et importselskap i Miami i USA. Nå mener selskapet å ha skutt gullfuglen i USA med et produkt de fleste forbinder med grisefester i Spania på 80-tallet: sangria.- Det er nok vin i verden, så vi kikket etter produkter som viser vekst. I 2013 ble det solgt 4.380 millioner flasker vin i USA, og sangria sto for 2-3 prosent. Denne produktkategorien viser en årlig vekst på 15 prosent, sier Hans Christian Holst, som er største eier i ABG og daglig leder for selskapets virksomhet i USA, til Finansavisen.- Det er få konkurrenter, og sangriaproduktene som selges er gammeldagse, brune i fargen og selges på flaske. Vi satser på et produkt i bag-in-box, fortsetter han.Disney-sangriaDet som kan bli et sangria-eventyr for ABG i USA er ifølge Holst tuftet på «50/50 dyktighet og flaks». Selskapet var nemlig i vinforhandlinger med Disney-konsernet da det ble nevnt at de ønsket en ny sangria på menykortet. I dag serveres ABGs egenutviklede produkt Beso del Sol Sangria ved de fleste av Disneys cirka 1.000 serveringssteder, skriver Finansavisen.- Disney World har blant annet 17 resorts med en mengde serveringssteder. I tillegg vil vår sangria være å finne på de fleste av utsalgsstedene ved Epcot Center og på noen av Disneys enorme cruiseskip, forteller Holst.(Saken fortsetter under bildet!)

 Den første leveransen av sangria til Disney skjedde i desember i fjor, og full distribusjon vil være på plass først i oktober i år. Denne måneden alene leverer ABG nærmere 50.000 liter sangria til det amerikanske markedet. Juni-salget ligger an til å ende på 68.000 liter.750.000 liter i år- Dette vil øke kraftig fremover. I dag distribuerer vi kun til fire stater, men i oktober er vi til stede i 23 stater. I 2014 regner vi med å levere cirka 50.000 liter vin og 750.000 liter sangria til USA, sier Holst til Finansavisen, og legger til at Disney vil stå for cirka 150.000 liter av sangria-salget.Til neste år forvente ABG at det totale USA-salget vil øke til 2,1 millioner liter.Les hele saken i torsdagens utgave av Finansavisen!