Samme år som Bakers ble solgt fra børsnoterte Orkla til dagligvaregiganten NorgesGruppen, snudde selskapet resultatet fra minus til pluss, skriver Finansavisen.Men allerede året etter forsvant det meste av overskuddet.
Adm. direktør Øystein Halvorsen nevner tapet av storkunden Ica høsten 2012 og færre solgte brød som hovedårsakene.Halvorsen forteller om et brødmarked som viser en nedadgående trend. Selskapet byttet ut hele brødsortimentet i fjor, men på høsten ble det likevel trått.Les hele saken i mandagens utgave av Finansavisen!
- Fjoråret har vært krevende. Vi har ennå ikke klart å tette gapet etter Ica, og spesielt i andre halvår hadde vi en lavere salgsutvikling, sier Halvorsen til Finansavisen.I 2013 falt inntektene til brød- og bakevareprodusenten med 36,5 millioner kroner til like over 1,2 milliarder kroner, mens overskuddet ble redusert fra 23 millioner til rett under millionen.- I markedet for ferske direkteleverte brød har det vært en tilbakegang i volumet siden 2009. Nedgangen vi opplevde ville nok ha vært større om vi ikke hadde relansert sortimentet vårt, sier han til Finansavisen.