Treningskjede har tapt 250 mill. på to år

Morten Jurs satte navnebytte som betingelse for å ta sjefsjobben i tapssluket Stamina Hot.

Næringsliv

- Jeg krevde faktisk et navneskifte for å ta jobben. Stamina Hot gir helt andre assosiasjoner enn helse og livsstil, sier Morten Jurs til Finansavisen.Han tok over Stamina Hot i fjor høst, og har nå levert sitt første regnskap. Det er blodrødt, og viser enda svakere resultater enn året før. Etter at Herkules raidet treningsbransjen i 2012 og kjøpte en rekke treningsstudioer, slo det sammen med tidligere Friskhuset og kalte hele gruppen Stamina Hot, har selskapet tapt 250 millioner kroner.- Vi er langt ifra fornøyd med resultatene som har vært, men vi ser at vi har et tilbud inn mot et voksende marked. Første halvår 2014 er langt mer positivt, sier Jurs til Finansavisen.Tungt med treningTallene for 2013 er preget av store nedskrivninger på goodwill og immaterielle eiendeler. På toppen av det kommer store engangskostnader i forbindelse med avvikling av selskaper, avvikling av ansatte og restruktureringskostnader. Engangskostnadene er estimert til 57 millioner kroner, og nedskrivningene utgjorde 73 millioner kroner.- Det er treningssegmentet som har bidratt mest til de røde tallene, og første halvår i 2014 har vært krevende. Noen sentre går veldig bra, men andre går veldig dårlig. Det er knallhard konkurranse i bransjen, sier Jurs.Det innebærer at Stamina som treningskjede mister kunder og taper penger. Å satse på helse og behandling skal gjøre Stamina mindre sårbare for pris, og gi kunder som er mer lojale.Stamina Group vil etter to oppkjøp i Sverige omsette for rundt 1,8 milliarder kroner i 2014. Jurs tror ifølge Finasavisen at de skal levere sorte tall på bunnlinjen, og han er komfortabel med gjeldssituasjonen. Totalgjelden er på over 1 milliard kroner. Halvparten er langsiktig.Les mer i fredagens utgave av Finansavisen!