Vil doble antallet Starbucks i Norge på ett år

Umoe har satset millioner på Starbucks i Norge. Nå skal antallet utsalg dobles det kommende året.

Næringsliv

Jens Ulltveit-Moes satsing på Starbucks i Norge koster titalls millioner. I fjor solgte Umoe Restaurant Group Coffee for 27,8 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på -11,5 millioner kroner.Ifølge Finansavisen kan satsingen på Starbucks komme til å koste Ulltveit-Moe et sted mellom 15 og 40 millioner kroner før det blir overskudd.Kaffesatsing koster flesk– Det koster å starte opp en ny kjede. Før de første kaffebarene kunne åpne hadde vi 700 hotellovernattinger i London fordi ansatte skulle på kurs, og i tillegg skal de ansatte ha lønn i kursperioden, sier Joannis Vendrig, daglig leder i Umoe Restaurants Group Coffee, som driver kaffekjeden Starbucks i Norge og Sverige.Tirsdag åpnet et nytt Starbucks i Torggata i Oslo. Restauranten er den niende Starbucks som drives i Umoe-regi i Norge, og den femte i Oslo.I løpet av året kommer det også en Starbucks til Drammen, Jessheim og Skøyen i Oslo. Deretter skal det komme 5 - 10 nye utsalg pr. år i Norge.Halvannet år pr. Starbucks Vendrig opplyser at en etablering typisk koster 3 – 4 millioner kroner og kan ta inntil halvannet år.Og han garanterer at selskapet vil rulle ut nye Starbucks-utsalg til tross for tap i fjor.Se sommerintervjuet med Jens Ulltveit-Moe på HegnarTV