Prisene falt fra juli til august

Lavere priser på matvarer, møbler og klær bidro til fall for konsumprisindeksen fra juli til august.

Publisert 10. sep. 2014 kl. 10.00
Oppdatert 10. sep. 2014 klokken 10.16
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 269 ord
Foto: Scanpix
Konsumprisindeksen (KPI) falt 0,3 prosent fra juli til august, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.Lavere priser på matvarer, møbler og klær bidro mest til nedgangen. Tolvmånedersendringen i KPI var 2,1 prosent i august 2014, ned 0,1 prosentpoeng fra juli.  Det var i tråd med estimatene innhentet av TDN Finans.Kjerneinflasjonen, konsumprisindeksen korrigert for avgiftsendringer og energivarer (KPIJAE), viste en oppgang på 2,2 prosent siste tolv måneder, ned 0,4 prosentpoeng fra juli. Her var forventingen 2,3 prosent.Prisene på matvarer gikk som vanlig ned fra juli til august, på grunn av tilbudskampanjer og sesongmessige svingninger. I år var prisfallet 1,3 prosent, litt mer enn gjennomsnittet de siste fem årene for denne perioden. De fleste undergruppene hadde prisnedganger, gruppene friske grønnsaker og pasta hadde størst nedgang.Det er normalt salgsaktivitet på møbler på denne tiden av året, og fra juli til august i år sank prisene for gruppen møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler med 5,4 prosent. I klesbutikkene fortsatte det sesongmessige salget, noe som resulterte i en prisnedgang på klær på 2,7 prosent i perioden.Flyreiser, aviser og tidsskrifter, samt boligtekstiler hadde også lavere priser i august enn i juli, og bidro dermed til nedgangen i KPI i perioden.Normalt faller elektrisitetsprisene på sommeren, men i år fortsatte prisen på elektrisk kraft inkludert nettleie videre opp med 2,5 prosent i august, etter økning også fra juni til juli. Prisene på båtreiser steg med 10,9 prosent fra juli til august, mens prisene på tannlegetjenester har økt 2,9 prosent siden forrige måling. Som vanlig steg prisene på hotelltjenester i august, og disse bidro sammen med blant annet økt beregnet husleie til å dempe nedgangen i KPI.