Stoppet «minst like billig som de billigste»

Forbrukerombudet krevde at Coop Extra dokumenterte sine billigreklamer.

Foto: Iván Kverme/ Finansavisen.
Næringsliv

«Minst like billig som de billigste billig­butikkene», lød budskapet fra dagligvarekjeden Coops lavprissatsing Coop Extra og langrennsløperen Petter Northug, som sponses av Coop. Men for to uker siden avsluttet Coop Extra reklamekampanjen, halvannen uke etter at butikkjeden fikk brev fra Forbrukerombudet med krav om at påstanden måtte dokumenteres, skriver DN.– Påstander om å være billigst og ha de laveste prisene er et veldig sterkt markedsføringsbudskap som kan forstås slik av forbrukeren at du kan slappe av og ikke trenger å sjekke prisene. Dette kan ha en sterkt villedende effekt hvis det ikke er riktig, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til avisen.I svarbrevet fra fra Coop Extra forrige uke kom det ingen dokumentasjon, men dagligvarekjeden fastslår at det er en «prioritert oppgave for kjeden å ligge i front i et lavprismarked preget av sterk og god konkurranse».– Coop Extra har ingen problemer med å stå inne for påstanden vår om at vi er minst like billig som de billigste billigbutikkene, noe også de to siste VG-matbørsene viser. Coop Extra jobber hele tiden for å være billigst. Noen ganger er det stang inn, og noen ganger er det stang ut. Men vi skal være blant de billigste i Norge, sier kjede­direktør Håvard Jensen i Coop Extra til DN.Dagligvarekjeden opplyste samtidig at markedsføringsbudskapet var avsluttet i «alle kanaler»

Nyheter
Næringsliv