Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen 28. november.Nordmenn spiser ribbe hele året. I Sverige kan man få fersk ribbe til under 30 kroner pr. kilo, og de norske matvarekjedene kriger om kundene før jul.Fordi ribbeinteressen kommer på toppen av (eller etter) en fenomenal grillsesong, må det importeres mye ribbe. Samvirkekjeden Coop hevder at Nortura (Gilde) ikke kan levere nok ribbe, og importerer mye ribbe fra Tyskland gjennom selskapet Fatland. Av 2.500 tonn ribbe som Fatland-konsernet selger, kommer 40 prosent fra Tyskland.Det er altså strålende tider for forbrukerne, men i Nortura (Gilde) er de sure over all import-ribben. Nortura-direktør Kjell S. Rakkenes hevder at Nortura kan levere all den ribben Coop ønsker, selv om Coop selv hevder at Nortura ikke kan garantere store nok leveranser, og Rakkenes har innført en helt ny økonomisk teori for å forklare hvorfor det er ribbekrig og mangel på norsk ribbe i butikkene.Til Nationen sier Rakkenes at «de lave prisene har ført til et unormalt ribbeforbruk og skapt et falskt behov for import fra utlandet».Det er altså et «falskt behov» når vi griller hele sommeren og forlenger tiden med juleribbe.For oss høres det unektelig ut som elementær kunnskap om tilbud og etterspørsel og priselastisitet. En kunnskap også Rakkenes fikk i første semester ved BI.Men egentlig har Nortura-direktøren skjønt sammenhengene, for han forteller Nationen at «ribbe er blitt så billig at det ikke lenger er forbeholdt jula. Det spises hele året».Ja, og hva er problemet med det? Ikke annet enn at norske grisebønder ikke kan levere nok, og at det må importeres sideflesk både fra Tyskland og Finland.I sin frustrasjon over nordmenns store ribbeforbruk og importen, kan Rakkenes også fortelle at «i dag koster en kilo ribbe mindre enn en liter flaskevann».Det er ikke sant, men det er bare å løpe til nærmeste butikk for å kjøpe ribbe.Kunden vinner.NorgesGruppen, som ofte ikler seg spesielt gode holdninger, forteller Nationen at det er «et skremmende lavt prisnivå på juleribba» (direktør Per Roskifte). Men han kan trøste med at «heldigvis ser det mer lovende ut i år». Kanskje får NorgesGruppen jekket ribbeprisen litt opp.Kremmerne hos Rema 1000 fornekter seg imidlertid ikke. Der sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer at «vi kommer til å ha den laveste prisen på ribbe til enhver tid», og Rema 1000 kjøper både fra Nortura (Gilde) og fra Finland.I Rema 1000-annonsene oser det av ribbe. Billig ribbe.Samme budskap har ICA. De følger markedet nøye, og kjøper både fra Nortura (Gilde) og Fatland (Tyskland).Tilbake står Nortura-direktøren Kjell S. Rakkenes, som mener at hele ribbebølgen er et «falskt marked». Vi spiser angivelig mer ribbe enn vi vil, og nå gjelder det å få ribbeprisen opp.Litt hjelp får han fra NorgesGruppen og direktør Per Roskifte, som sier at «det er et etisk dilemma å selge kvalitetsvarer til langt under innkjøpspris», og han vil ikke dumpe ribben i markedet før jul.Problemet er altså at kundene vil ha mer ribbe, hele året.Dumme kunder.