Vi har sett at det har, men ennå i det små sammenlignet med Black Fridays hjemland USA. Ifølge statistikken til National Retail Federation (NRF), amerikanske detaljister, shoppet 92,1 millioner amerikanere på Black Friday i 2013. I snitt brukte hver av disse 92,1 millioner menneskene 407 dollar hver under Black Friday-helgen.Etter hvert som fenomenet har økt i omfang har tjuvstartingen bredt om seg. Mange går ut i butikkene allerede Thanksgiving. Og i en NRF-undersøkelse som ble offentliggjort torsdag forrige uke sier 61,1 prosent av de spurte at de skal ut og shoppe torsdag, fredag, lørdag eller søndag denne uken. Det er 140.100.000 mennesker på handletur, omtrent på linje med fjorårets forventninger.Av disse, sier 29,5 prosent at de definitivt skal shoppe. 31,6 prosent er mer forsiktige og vil «vente og se » om det er noen gode tilbud de ønsker å benytte seg av. Da kalkunen for Thanksgiving 2013 var fortært, sto 4,9 prosent av de amerikanerne som shoppet denne helgen og ventet på at butikkdørene skulle åpne kl. 17.00, for å få med seg det de mente var de aller gjeveste tilbudene. TheBlackFriday.com rapporterer at det i år som i fjor vil være lese- og nettbrett å få til mindre enn 30 dollar. Et 7-tommers Android-nettbrett ventes å koste 29 dollar enkelte steder.Oktoberprognosen til National Retail Federation (NRF) spådde en salgsvekst på 4,14 prosent i november og desember 2014, sammenlignet med samme periode året før. Om de treffer med dette estimatet, blir det totale detaljhandelsomsetningen i USA 616,9 milliarder dollar i år.I videoen øverst i artikkelen kan du se butikkenes utstillinger. Her har blant annet filmregissøren Baz Luhrmann sørget for at Barneys har innbydende vindusutstillinger.