BarentsObserver utgis av Barentssekretariatet, som eies i fellesskap av de nordnorske fylkeskommunene og får støtte fra Utenriksdepartementet.Ifølge BarentsObserver fikk redaktør Thomas Nilsen mandag et brev fra styreleder Stig Olsen der han beskyldes for å ha opptrådt illojalt og begått brudd på sine plikter som redaktør.– Jeg har gjort det som er redaktørens plikt, stått på for redaksjonell uavhengighet, sier Nilsen til nettstedet. (©NTB)