Økonomene frykter at hele den tyske økonomien vil rystes av VW-skandalen

Sjeføkonom Stefan Bielmeier i DZ Bank anslår at en nedgang i tysk bileksport til USA på 20 prosent vil gi en tilbakegang på minst 0,2 prosent i tysk økonomi. Flere tyske økonomer frykter nå at VW-skandalen vil skade hele økonomien.

Trikset med utslippstall Avisene har vært tapetsert med Volkswagen-nyheter etter at det ble kjent at amerikanske miljømyndigheter (Environmental Protection Agency) hadde avslørt juks med utslippsdata.En spesiell programvare i Volkswagens dieselbiler kniper igjen NOx- utslippene under testing, og skal ha tillat dieselbilene å produsere opp til førti ganger mer forurensing enn de lovlige grensenivåene.Tidligere denne uken beordret amerikanerne VW-konsernet å tilbakekalle 482.000 dieselbiler fra VW og Audi som er produsert etter 2009.Les også: VW innrømmer utslippsjuks også i EuropaSalget av dieselbiler fra den tyske fabrikkanten er stanset i USA, og flere land har varslet at de vil gå de populære bilene nærmere etter i sømmene.Saken har vakt sterke reaksjoner verden rundt.Økonomene frykter for hele den tyske økonomien Nå er tyske økonomer engstelige for at skandalen skal ryste hele den tyske økonomien.- Vi opplever, som under finanskrisen, at hendelsen har gitt en krise med systemisk karakter: Den rammer leverandørnettverk, skader hele bransjen, er ødeleggende for varemerket "Made in Germany" og gir verditap på børsen, sier direktør Michael Hüther i det Køln-baserte analyseinstituttet Deutschen Wirtschaft (IW) til Handelsblatt.Les også: VW-skandalen setter Tysklands kvalitetsstempel i fareIfølge Hüther er den eneste forskjellen fra den systemiske finanskrisen at denne krisen er særtysk.- Hvis bilsalget fra de tyske produsentene i USA tar skade, er det en betydelig risiko for at det skader hele den tyske økonomien, sier sjeføkonom Stefan Bielmeier i DZ Bank til avisen.Bielmeier anslår at en nedgang i tysk bileksport til USA på 20 prosent vil gi en tilbakegang på minst 0,2 prosent i tysk økonomi.Reuters melder at Volkswagen solgte nesten 600.000 biler i USA i fjor, tilsvarende rundt seks prosent av bilprodusentens globale salg.Samlet sett er USA Tysklands nest største eksportmarked for all utenrikshandel, viser tall fra Statistisches Bundesamts årbok for 2014.Sysselsetter trekvart million 775.000 personer, nesten to prosent av hele den tyske arbeidsstyrken, er direkte ansatt i den tyske bilindustrien som omsetter for 368 milliarder euro. Dette er Tysklands største bransje. Volkswagen alene har 270.000 ansatte, ifølge Reuters.Siden 1995 har andelen av BNP-bidrag fra bilindustrien økt fra 2,8 til 4,0 prosent. Og bilindustriens sysselsettingsandel i den totale sysselsettingen i industrien har steget fra 10,9 til 12,8 prosent i det samme tidsrommet.I tillegg til de som er direkte ansatt i bilproduksjon, kommer en betydelig leverandørindustri.Merkel i tett dialog med VW- Tatt i betraktning hvor vanskelig situasjonen  er, kreves det full åpenhet og innsats for å klargjøre hele saken. Jeg håper fakta blir lagt på bordet så raskt som mulig, sa Tysklands forbundskansler Angela Merkel ifølge the Independent under en pressekonferanse i Berlin med den finske statsministeren Juha Sipila.Bloomberg har meldt at kansleren er i tett dialog med ledelsen i Volkswagen.