Supermarkedene satser friskt

Til tross for at de blir hardt presset av lavpriskonseptene, skal supermarkedene satse friskt de kommende årene.

Nordens største matbutikk i Charlottenberg. Foto: Jørgen Hyvang/Finansavisen

Mens super­markedsandelen synker, fosser lavpris frem. Meny og Coop Mega vil likevel til sammen åpne 55 nye supermarkeder de neste årene, skriver Dagens Næringsliv.- Supermarkedene blir veldig presset av vellykkede lavpriskonsepter, som går inn i det som skal være Meny og Coop Megas differensiator og konkurransefordel på ferskvaresiden. For å vokse må supermarkedene få kundene til å handle mer og oftere der enn bare helgemiddagen. Og her blir butikkenes beliggenhet og kjennskap om lokalmarkedene helt avgjørende, sier dagligvareekspert i PA Consulting, Erik Fagerlid, til avisen.Han mener at særlig middagskampen kan bli avgjørende for om Meny og Coop Mega skal lykkes.-  Ved lunsjtider vet 75 prosent av oss ikke hva vi skal spise til middag. Derfor besøker vi dagligvarebutikken så mange ganger per uke. Middagene er veldig viktig for forbrukeradferden vår, og blir sentral i kjedenes arbeid for å øke lojaliteten hos dagligvarekundene, sier han, og påpeker at mange dagligvarekunder allerede oppfatter middags- og ferskvaretilbudene i lavprisbutikker som Rema, Kiwi og Coop Extra.