Forrige uke gikk det sjokkbølger gjennom bilindustrien da det ble avslørt at Volkswagen har installert programvare i millioner av dieselbiler som maskerer de reelle utslippene av nitrogenoksid (NOx). Programvaren gjør at bilene slipper ut mindre NOx under testing enn de ville gjort i normal trafikk.Men også bensinforbruk, og dermed utslipp av CO2, blir i mange tilfeller kunstig lavt i laboratorietestene, ifølge Transport & Environment (T & E).Organisasjonen skriver i en ny rapport at CO2-utslippene fra nye europeiske biler i fjor lå i snitt 40 prosent høyere enn laboratorietestene tilsier.Noen bilmerker, deriblant Mercedes A, C og E, BMW 5 og Peugeot 308, har i virkeligheten et bensinforbruk som er rundt 50 prosent høyere enn under testing, ifølge analysene som T & E har gjort.Organisasjonen understreker at den ikke vet hva dette skyldes, men fastslår at gapet har vokst kraftig de siste årene.– Den eneste løsningen er en omfattende gransking av både luftforurensning og drivstofftester hos alle bilprodusenter for å avklare hvorvidt urettferdige eller ulovlige praksiser forekommer, sier Greg Archer i T & E. (©NTB)