Virke: - hard konkurranse og pressede marginer

Fallende kronekurs, økt konkurranse fra internasjonal netthandel og utenlandshandel, samt små marginer gir beinhard konkurranse i varehandelen.

Shopping - Foto - Scanpix

- Utviklingen i varehandel ser rolig ut på overflaten, men hard konkurranse og pressede marginer ligger under, sier sjeføkonom i Virke Lars Haartveit. På Handelskonferansen la Haartveit frem sine oppdaterte anslag for siste halvdel av 2015 og 2016. I flere bransjer ser utviklingen god ut. – Flere bransjer gjør det noe  bedre enn forventet, mens dagligvarehandelen gjør det litt svakere, sier Lars Haartveit. Virkes tall viser ingen tegn på at oljebremsen har slått inn i varehandelen. – Det er fremdeles sunn vekst i de fleste bransjer. Det er kun i noen få geografiske områder at vi ser spor til oppbremsing, og det er særlig på Vestlandet at dette gjør seg gjeldende, sier Haartveit. Men på tross av en rolig overflate mener sjeføkonomen at fallende kronekurs, økt konkurranse fra internasjonal netthandel og utenlandshandel, samt små marginer gjør at konkurransen i varehandelen er beinhard. – Det er nok mange som merker at også varehandelen er på vei inn i tøffere tider. Men forbrukeren vil ikke nødvendigvis merke  så mye med det første,  bortsett fra prisvekst på importerte varer på grunn av kronekurs, avslutter Haartveit.