Båtbyggerne Pål og Henrik har skapt 40 arbeidsplasser

Brødrene Pål og Henrik Sollie bygger og eksporterer raske båter for rundt 75 millioner årlig.

Brødrene Pål og Henrik Sollie har spesialisert seg på å bygge raske båter. Finansavisen kan fortelle at de eksporterer båter for rundt 75 millioner årlig.Yngstebror Henrik (40) jobber med salg og markedsføring i Goldfish Boat, mens storebror Pål (49) designer båtene og overser byggingen av dem.Les også: Pubeieren Olaf har tjent 32 millioner kroner på fem årNeste år senkes bedriftsskatten fra 27 til 25 prosent, og satsen skal videre ned til 22 prosent i 2018-­budsjettet. Sollie-brødrene sier til Finansavisen at en lavere skatteregning skal brukes på produktutvikling slik at salget øker.- Vi holder nok rundt 40 mennesker i arbeid, inkludert underleverandører i Norge og utlandet, sier Pål Sollie til Finansavisen.Om lag 75 prosent av omsetningen av de nærmere 40 båtene de selger hvert år, kommer fra utlandet. Svakere krone har gjort underverker for salget i år, selv om en del av utgiftene deres er i dollar og euro.Ifølge Finansavisen har Goldfish Boat levert overskudd i syv av de siste ti årene. Noen år er minustallene svært røde, men det skyldes ofte at de tar kostnaden med å utvikle nye modeller i ett regnskapsår, som generer inntekter senere.Les også: Sunnmøringen har tapt penger én gang siden 1976De senere årene har de utvidet produktspekteret. Nå er det ikke bare fritidsbåteiere som er kunder, men også politiet og militæret.- Vi har tro på norsk produksjon innenfor høyteknologi og er glad for at det nå er fokus på produksjonsbedrifter igjen, sier Henrik Sollie til Finansavisen.