Christian og Ketil ønsker å forsyne USA med truger

- Vi hadde ett hårete mål da vi startet, og det har vi nådd, sier Christian Brunsvig. I USA er det 5,5 millioner trugebrukere.

Næringsliv

Det er ingen stor hemmelighet at Ola Nordmann foretrekker ski. Truger er i beste fall en dyd av nødvendighet for enkelte hytteeiere.- I USA er det helt annerledes. Der er det 5,5 millioner trugebrukere. Skulle vi startet med å satse på det norske markedet, måtte vi først lære folk å gå på truger. I USA elsker de det, sier produktdesigner Ketil Løkke i selskapet Snowmotion som står bak varemerket Fimbulvetr, til Finansavisen.Les også: Sunnmøringen har tapt penger én gang siden 1976- I tillegg til å ha distribusjon i Norge, i butikker som Oslo Sportslager, Hemsedal Sport, Friluftsmagasinet og Fjellsport, har vi fått distribusjon i Japan, Tyskland, Østerrike, Storbritannia, Finland, USA og Canada, sier daglig leder Christian Brunsvig til Finansavisen.De to nordmennene har kommet inn i gigantkjeden REI, med sine 140 butikker, og den anerkjente nettbutikken Backcountry.com. I Canada er de nå inne i landets største retailkjede.- Vi hadde ett hårete mål da vi startet, og det har vi nådd: å få innpass hos REI. Det er en døråpner for oss til det Nordamerikanske markedet. Det er en viktig posisjon, for det gir oss kredibilitet. Vi begynner i USA og jobber oss sakte, men sikkert hjemover, sier Brunsvig til Finansavisen.Les også: Pubeieren Olaf har tjent 32 millioner kroner på fem årI fjor solgte Snowmotion 500 par Fimbulvetr. I år ender salget på 2.000 par. Alt produseres i Norge; i Lillesand, på Hønefoss, i Fredrikstad og i Gudbrandsdalen. Trugene koster fra 2.200 kroner til 2.700 kroner. I Norge selges det et sted mellom 25.000 og 30.000 par truger i året, hvor hovedvekten er billigtruger til 199 kroner.- Neste år skal vi doble omsetningen. I 2019 er målet å selge 65.000 par truger, tilsvarende en omsetning på mellom 75 og 80 millioner kroner i året. Vi kommer til å omsette for 100 millioner kroner på et tidspunkt, men jeg kan ikke tidfeste det, avslutter Brunsvig.

Nyheter
Næringsliv