Det beste året på over 40 år

Britiske forbrukere er mer optimistisk enn på 4 tiår, viser nye forbrukertillitstall.

Houses of Parliament / London / England / Storbritannia / parlamentet / Union Jack Foto: AP
Næringsliv

2015 markeder det første året siden 1974 hvor sentimentsindeksen for husholdninger kom inn over null for hver eneste måned, skriver Bloomberg, og viser til tall fra GfK.Den positive stemningen reflekterer fallende arbeidsledighet og at lønnsveksten har steget mer enn inflasjonen i hele 2015.Forbrukere har bidratt til å drive den britiske økonomien i en periode med 11 strake kvartaler med vekst, og GfK sa at britene var mer trygge på sin personlige økonomi i desember siden toppen under finanskrisen.- Forbrukertilliten har holdt seg sterk i løpet av hele 2015. Dette er første gang siden indeksen startet i 1974 at indeksen har vært positiv under et helt kalenderår, uttaler en representant i GfK, ifølge nyhetsbyrået.

Nyheter
Næringsliv