Vardøen-pølser ble ingen wiener

I høst ble Jan Vardøen lansert som «kongen av pølser». Det er delte meninger om hvor vellykket satsningen har vært.

Jan Vardøen - Foto: Scanpix
Næringsliv

(Finansavisen): I slutten av oktober ble restaurant-kjendis og pølsebok-forfatter Jan Vardøen lansert som «kongen av pølser» av Leiv Vidar og Narvesen. Men pølsekongekronen kan ha slått sprekker, skriver Finansavisen.Det dreide seg om lansering av en ny pølsetype i fire varianter, med 96 prosent kjøtt, utviklet av pølseprodusenten Leiv Vidar i samarbeid med Vardøen. Knappe to måneder etter lanseringen har salget imidlertid sviktet.«Blir mest svinn»Flere kioskeiere som avisen har pratet med melder om dårlig salg av Vardøen-pølsene. Årsaken mener de er høy pris og manglende kampanjetilbud.Pølsene koster 49 kroner, mens vanlige wiener- og grillpølser koster fra 10 kroner (på Statoil) og oppover. Andre spesialpølser som bacon- og ostepølser går for mellom 35 og 45 kroner.- Vi har noen i fryseren, men tar vi dem frem, blir det mest svinn. Selv under kampanjen gikk salget dårlig, forteller en kioskeier, som henviser til Narvesen sentralt, til avisen.«Kongen av pølser» selv har ifølge Finansavisen ikke investert noe i prosjektet, men har bidratt med pølseoppskrifter. Måneden i forveien av lanseringen hadde Vardøen lansert sin nye bok «Tøff mat» som handler om nettopp, pølser.- Jeg har mottatt lønn, sier Vardøen, men ville ikke opplyse hvor mye han har tjent på kampanjen.Mest vellykkedeHos Leiv Vidar sitter ifølge avisen innrømmelse om flopp langt inne.- Det stemmer bare delvis. Det ble ikke noe volum da plakatene forsvant. Det blir kanskje for sært for den vanlige forbrukeren, sier Ivar Enger, som har tittelen «pølsepusher» med ansvar for samarbeidet med Narvesen.Han mener pølsene har gjort det bra innenfor det sære pølsesegmentet, og får støtte av markedssjef i Narvesen, Stian Sølvberg Breivik.- Dette har vært den mest vellykkede lanseringen av spesialpølser noensinne for Narvesen, forteller Sølvberg Breivik, og understreker at pølsene aldri var ment å være en volumdriver.- Men det er en viktig del av et større kvalitetsløft i pølsesortimentet vårt. Vi er svært fornøyde med både produktene og samarbeidet, sier han, og forteller at satsningen fortsetter med en ny kampanje allerede i januar.