Follo tingrett konkluderte fredag med at Synnøve Finden må stanse osten de har merket «jarlsbergost-type Fra Synnøve». Dagen etter meldte Aftenposten at meieriet var i ferd med å merke 100.000 ostepakker som «sensurert».Øystein Aurlien som tidligere var markedsansvarlig i Tine, trykket Synnøve Finden opp «sensur»-lapper og emballasje uten jarlsberg-referansen allerede før kjennelsen fra tingretten var klar.– Det stemmer at vi hadde bestilt emballasje uten teksten på. Vi mener at vi har lov til å kalle den det, og vi har anket kjennelsen. Vi kjenner jo Tine, så da det nærmet seg lanseringen, visste vi at de ville benekte fakta og trekke oss for retten. Så vi tok høyde for at vi måtte tape noe sånt i første instans, skriver kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden i en epost til.Hos Tine kaller man operasjonen et velregissert stunt og mener konkurrenten har spekulert på en ostesensur.– Det er svært overraskende at en aktør som Synnøve Finden ikke respekterer rettens beslutning. Retten mener Synnøve tok en bevisst og kalkulert risiko på tross av at de visste om Tines rettigheter, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar, Lars Galtung, i en .– Saken viser ikke god forretningsskikk og merkingen kan være et brudd på markedsføringsloven siden merkingen ikke er nøytral. Uansett har Follo tingrett konkludert med at Synnøves bruk var rettsstridig, sier Galtung.Hos Synnøve Finden avviser man at dette var en bevisst ulydighetskampanje.– Nei, dette handler om å ta sine forholdsregler dersom verste scenario skulle inntreffe. At dette er et PR-stunt, faller på sin urimelighet, sier Tollefsen til Aftenposten.