De sikter til private som setter en L på bilen og tar betalt for å øvelseskjøre. Kilder i trafikkskolebransjen i Vestfold antar at timeprisen ligger rundt halvparten av hva en autorisert kjøreskole vil ta, skriver Tønsbergs Blad.I tillegg til ren øvelseskjøring hevdes det fra bransjen at noen av «L-skolene» samarbeider med autoriserte kjøreskoler. Dermed får elevene papirer på de ulike obligatoriske delene man må gjennomføre før man kjører opp.Det er ikke tillatt å ta betalt for øvelseskjøring dersom man ikke oppfyller kravene som er satt. Tar du betalt må du være godkjent trafikklærer og tilknyttet en kjøreskole med en faglig ansvarlig.Seniorrådgiver Gro Bakkerud i Vegdirektoratet sier problemstillingene diskuteres og at det vurderes tiltak for å kunne reagere overfor opplæringen.Daglig leder og trafikklærer Anders Guldahl ved Speed trafikkopplæring mener problemene rundt «L-skolene» enkelt kan la seg løse.– Dette er nok et mindre problem her enn i Oslo. Bransjen har presentert en løsning. Ledsager må ta et kurs og også oppgi navnet på den man kjører med. En slik løsning har de i Sverige, sier han.