Blar opp millioner for medieoppslag

Kommunikasjonsdirektør Berit Kolberg Rossiné i Helsedirektoratet forsvarer direktoratets bruk av reklamekroner på innholdsmarkedsføring.

Helsedirektoratet har brukt over 1,3 millioner kroner på betalte artikler og videoer i gratis­avisen Natt & Dag og VGs nettutgave det siste halvåret, skriver DN.– Tidligere har vi brukt mye penger på film- og tv-reklame, og det har vært ganske kostbart. Nå er ikke den unge målgruppen vi ønsker å nå der lenger. Derfor har vi valgt å teste ut «content marketing» som en del av kampanjeløpet, sier kommunikasjonsdirektør Berit Kolberg Rossiné til avisen.Ifølge DN ble deres siste kampanje, som omhandler barn- og ungdoms kostholdsvaner, plassert i VG Partnerstudio. For dette betalte Helsedirektoratet 800.000 kroner.Denne prisen inneholdt en artikkel og plassering av kampanjevideoen på fronten av VGs nettsider. I første omgang skal den ligge der i tre uker, og visningsmålet på videoen er ifølge Helsedirektoratet 275.000 visninger.– Per nå er den sett 90.000 ganger gjennom VG, og en tredjedel av disse har sett hele kampanjefilmen. Det er vi veldig godt fornøyd med, sier Rossiné til avisen.