Kø av sponsorkonflikter for fotballforbundet

Betsson og Riise måtte gi seg, men flere av toppklubbene har også sponsorer som konkurrerer med fotballforbundets egne.

(Finansavisen): Fotballforbundet godtar at toppklubber i TV-sendte tippeligakamper markedsfører sponsorer i konkurranse med sine egne. Men ikke at en avdanket spiller gjør det på fritiden, skriver Finansavisen.Spillselskapet Betsson bøyet i fredag av og skrotet reklamefilmene de hadde spilt inn med John Arne Riise, etter først å ha gått med på å avbryte sponsoravtalen. Bakgrunnen er at Norges Fotballforbund har en sponsoravtale med Norsk Tipping som krever bransjeeksklusivitet.Men en rekke klubber i tippeligaen spiller ligakamper der de nettopp gjør det motsatte av dét – de markedsfører konkurrentene til Fotballforbundets sponsorer.Hotell og TVI Norges beste fotballag, Rosenborg, som har svært mye TV-tid, løper samtlige 11 spillere, trenerapparat og andre støttespillere rundt på alle tippeligakampene med drakter der de reklamerer for hotellkjeden Scandic. Dette til tross for at Norges Fotballforbund har Thon Hotels som sin sponsor, skriver Finansavisen.Også Haugesund har Scandic som en av sine hovedsponsorer. I Drammen har Strømsgodset Petter Stordalens Comfort Hotels som en av sine sponsorer, mens Scandic også sponser Aalesund og Molde, samt førstedivisjonsklubben Kristiansund.«Thon er sponsor for norgesmesterskapet, og har bransjeeksklusivitet som NFFs leverandør av hotelltjenester», skriver kommunikasjonsrådgiver Mari Stanisic­ Waagard i NFF i en e-post til ­Finansavisen, men påpeker at men bransjeeksklusivitet ikke er en del av avtalen om norgesmesterskapet.Men det finnes ifølge avisen mange eksempler. I Brann er for eksempel Telia-eide Chess en svært eksponert sponsor, til tross for at Telenor en av hovedsponsorene til Norges Fotballforbund, mens Strømsgodset også har kabel-TV tilbyderen Get som sponsor. Dette til tross for at fotballforbundet har hovedkonkurrenten Canal Digital som en av sine hovedsponsorerGeneralsponsor«Kort oppsummert: Forskjellige samarbeidsavtaler med forskjellig type innhold», skriver Stanisic­ Waagard til avisen, og understreker at Norsk Tipping-avtalen er spesiell.«Norsk Tipping er generalsponsor for norsk fotball, samt ligasponsor for herrenes øverste divisjon», fortsetter hun.«Vi oppfordrer samtlige klubber om å stille seg bak norsk spillpolitikk og ikke inngå samarbeid med utenlandske spillaktører. Det har også forbundstinget sagt et tydelig ja til. Men dette er ikke forhold som reguleres av NFFs lov eller kommersielle avtaler. Norsk lov på dette området forvaltes av Lotteritilsynet, ikke Norges Fotballforbund», skriver Stanisic­ Waagard til Finansavisen.

Kilde: Finansavisen