Norsk biodrivstoff først i 2020

Fra 2020 vil Statkraft og Södra produsere bio-drivstoff i den gamle cellulosefabrikken på Tofte i Hurum. De har ingen planer om å fremskynde oppstarten.

Eivind Yggeseth
Næringsliv

NRK kunne denne uken fortelle at norske bensinstasjonskjeder importerer biodrivstoff som er basert på et palmeoljeprodukt. Produktet bidrar direkte til avskoging av regnskogen, ifølge Regnskogfondet.En drøy times bilkjøring sør for Oslo jobbes det nå med å få i sving norsk produksjon av biodrivstoff basert på råstoff fra de norske skoger, skriver Finansavisen.Södra Cells gamle cellulosefabrikk på Tofte ble nedlagt høsten 2013. Siden da er fabrikken blitt pakket ned i 3.000 containere og shippet av gårde til Vietnam.Ved Statkrafts hovedkontor i Oslo har et titalls personer i over et år jobbet med å finne teknologi som selskapet skal gå videre med.– Står mellom to–tre– Vi jobber med å finne en kostnadseffektiv teknologi for lønnsom industriell produksjon av andre generasjons biodrivstoff basert på skogsråvare. Vårt mål er å realisere et lønnsomt prosjekt, fastslår Knut Fjerdingstad, pressetalsmann i Statkraft, overfor Finansavisen.– Det står nå mellom to–tre teknologier. Bærekraftig produksjon har høy prioritet for å sikre at kriteriene for andre generasjons biodrivstoff blir oppfylt. Det er én av grunnene til at vi bruker god tid i denne fasen.Industripartnerne Statkraft og Södra sa til Finansavisen i fjor at planen er å ta første spadetak for demonstrasjonsanlegget i 2017. Ambisjonen er å ha et anlegg i gang i 2020.– Hvordan ligger dere an i forhold til den tidsplanen?– Det er forsåvidt ingen endringer i tidsplanen, svarer Fjerdingstad overfor Finansavisen.Vil vurdere nye kravSamtidig er det politiske trykket for å få mer bærekraftig biodrivstoff på markedet ikke ubetydelig.Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) ba nylig Miljødirektoratet gjøre en ny vurdering av kravene som stilles til biodrivstoff.Den rødgrønne regjeringen snakket stadig pent om biodrivstoff, og direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund vil ha mer forutsigbare rammevilkår for biodrivstoffproduksjonen.Mellom 2005 og 2013 var Lahnstein politisk rådgiver, senere statssekretær, for Senterpartiet i flere departementer, samt ved Statsministerens kontor.– Vi har mer enn store nok bioressurser i Norge til å dekke dagens behov og mesteparten av økningen som det er planlagt for, sier Lahnstein til NTB.– En mulighet for Statkraft– Når det gjelder rammevilkår, er langsiktighet og forutsigbarhet helt vesentlig for en investor. Biodrivstoff er avhengig av starthjelp for å bli konkurransedyktig. Avgiftsendringer og incentiver er nødvendig som bidrag til å gjøre biodrivstoff konkurransedyktig i forhold til fossilt drivstoff, sier Knut Fjerdingstad til Finansavisen.– Hvilket politisk initiativ skulle kunne få dere til å fremskynde oppstarten?– Det er i første omgang teknologi som avgjør hastigheten her.Han slår fast at drivstoffet de to industriselskapene vil lage, er basert på biomasse som verken spises av mennesker eller dyr. Den vil heller ikke inneholde oljer, avfallsoljer eller matrester.– Biomassen vil utvinnes fra friske, modne trær som er ferdig utvokst. Ellers vil vi jo understreke at andre generasjons biodrivstoff er ett av flere tiltak for å kutte utslippene fra transportsektoren. For Statkraft utgjør dette en forretningsmulighet vi har ambisjon om å utnytte, sier han.Produksjonen vil uansett være marginal sammenlignet med Norges totale drivstofforbruk.I Norge brukes rundt 9 milliarder liter drivstoff pr. år. I beste fall vil fullskalaanlegget på Tofte gi mellom 50 og 150 millioner liter pr. år. Finansavisen finner du her!

biodrivstoff
tofte
Nyheter
Transport
Næringsliv