Vi handler dagligvarer på nett som aldri før

Hvis dagens veksttakt holder frem til sommeren, vil omsetningen bortimot tredobles hos kolonial.no. Men de er ikke alene.

Bestilling av mat på nett er for alvor i ferd med å slå rot i det norske handlemønsteret, noe som gjenspeiles i utviklingen til landets største dagligvarekjede på nett.I oppstartsåret 2014 omsatte Kolonial.no for 14 millioner kroner, et tall som vokste til rundt 75 millioner kroner i fjor.- Vi vokser med 7 til 8 prosent i uken, sier Karl Alveng Munthe-Kaas (32), daglig leder, gründer og største eier av dagligvarebutikken på nett, Kolonial.no til Finansavisen i dag.For 2016 var den uttalte ambisjonen å selge for en halv milliard kroner. Med en ukentlig omsetning på åtte millioner kroner allerede i mars, og en veksttakt på 8 prosent, rekker ikke Munthe-Kaas å skrive mai før selskapet har en annualisert vekst på over en halv milliard kroner. Ved Sankthans har omsetningen vokst til 1 milliard.Karl Alveng Munthe-Kaas i kolonial.no forteller til avisen at selskapet ikke vil tjene penger i år, og sier til avisen at det heller ikke er målet.- Vi fokuserer på at selskapet skal vokse videre, men det er sunn økonomi i dette på sikt, sier Alveng Munthe-Kaas.NorgesGruppen kommerKolonial.no får ikke markedet for seg selv. På begynnelsen av året lanserte Stein Erik Hagen med familiene Sundt og Klaveness konkurrenten Marked.no.Også NorgesGruppen er i ferd med å rulle ut et nettkonsept i løpet av kort tid, skriver avisen.- Internett? Jeg tror det er noe vi har nede i andre etasje, fleiper Tommy Korneliussen, konsernsjef i NorgesGruppen.Han avslører at Norges største dagligvareselskap ikke er helt bakpå.- Vi ser jo at netthandel innenfor dagligvarevarer er i ferd med å slå rot, i hvert fall i Stor-Oslo. Vi følger med og er forberedt. Men vel så viktig som netthandel er måten å kommunisere med kundene med.De siste årene har Kolonial.no markert seg som en voksende aktør innen netthandel med mat. I november startet også Stein Erik Hagens nettmatbutikk Marked.no.- Det er ikke noe dårlig tilbud at kunden kan sende inn handlelisten, plukke opp varene på vei hjem og betale omtrent det samme som hos Kiwi?- Nei, og dit kommer vi, sier han til Finansavisen.Hente dagligvarene på Esso?Finansavisen skrev i begynnelsen av mars at NorgesGruppens avtale med Esso kan bli en nøkkelbrikke i kampen om netthandel med mat.NorgesGruppen overtok i høst 107 Esso-stasjoner langs norske veier.- Hvis markedet for dagligvarer på nett utvikler seg ytterligere kan Esso-stasjonene være nyttige som pick up-points, sa NorgesGruppen-topp Tormod Lier til Finansavisen da.- Har dere et ferdig nettkonsept som dere kan rulle ut når tiden er inne?- Ja, det har vi, bekrefter Korneliussen.- Hvorfor gjør dere ikke det nå?- Vi kan ikke være først på alt. Vi sa nei til netthandel en gang på 1990-tallet. Vi tror timingen er viktig her, sier han til Finansavisen.- Dessuten er det flere av kjøpmennene våre som tester dette allerede. Samtidig legger vi vekt på at butikkene våre er effektive. Gjennomsnittskunden er innom butikken i syv-åtte minutter.