- Ferrari har en identitetskrise

Bilmerket sliter med omsetning av artikler utenfor bilindustrien.

Publisert 15. april 2016 kl. 10.31
Oppdatert 15. april 2016 klokken 10.42
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 173 ord
Illustrasjonsfoto: Ferrari
Det anerkjente italienske bilmerket Ferrari har i mange år satset tungt på salg av luksus-produkter i tillegg til biler.Deres utfordring med å konkurrere med andre kjente merker som Hermes og Prada har imidlertid medført at ledelsen føler stadig mer press fra aksjonærene, skriver Bloomberg.For seks måneder siden gjennomførte Ferrari en , og siden den tid har aksjen falt hele 20 prosent. Med mange nye investorer med på laget, blir ledelsen tvunget til å revurdere sin strategi. - Ferrari har en identitetskrise, sier Adam Wyden, grunnlegger av ADW Capital Partners, til nyhetsbyrået, og fortsetter:- De fortalte verden at de er et selskap innen luksusprodukter og at de skulle begynne å agere mer som Hermes. Det handler ikke lenger om å selge t-skjorter og hodeplagg til Ferrari-fans.Nedgangen kommer samtidig med at luksussektoren har opplevd en røff periode etter at terrorangrepene har bidratt til å begrense turismen til flere europeiske storbyer, i tillegg til generell svak makroøkonomisk vekst i land som Kina. Dette har bidratt til at aksjer som LVMH, Burberry og Prada har falt nesten 30 prosent de siste årene.