<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mediebyrå: Gratis nyheter på nett ikke levedyktig

Medienes inntekter fra tradisjonelle nettannonser stupte i første kvartal. Gratisjournalistikk på nett er ikke liv laga, mener mediebyrå.

    Publisert 15. apr. 2016 kl. 06.25
    Oppdatert 15. apr. 2016 klokken 06.27
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 151 ord
    Foto: Scanpix

    Nedgangen for nettannonser var på 30 prosent, mens annonseinntektene på papir falt med 23,8 prosent. Samlet gikk reklameomsetningen som kanaliseres gjennom mediebyråene ned med rundt sju prosent, skriver DN.Avisen har snakket med flere som bruker den tidlige påsken som forklaring; i år falt den i nettopp første kvartal, mens den var i andre kvartal i fjor. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M mener derimot det er snakk om høyst reelle strukturelle endringer, og at disse vil få dramatiske konsekvenser for mediehus som har satset på gratis nyheter til leserne mens annonser skulle sørge for inntektene.– De må over på en betalt løsning. Det finnes alltid unntak, men generelt er det ikke liv laga for gratis journalistikk på nett, sier Thalberg. Han mener annonseinntektene er for små.– Først og fremst gjelder det lokalaviser som Romerikes Blad, men egentlig alle – inkludert Aftenposten, VG og Dagbladet. De må lykkes med brukerbetaling. (©NTB)