Må ha en milliard for å tjene penger

Foto: Scanpix

Sjefen for marked.no Ole Petter Wie mener nordmenns dårlige middagsplanlegging slår inn på salget.

De to største dagligvareaktørene på nett, Kolonial.no og marked.no, er et stykke unna lønnsomhet og budsjetterer ikke med overskudd de neste årene. Sistnevnte går med tap inntil salget når én milliard, skriver Dagens Næringsliv.- Marked.no vil nå break-even med vel en milliard kroner i omsetning, før det er vi et minusforetak. Vi håper å nå én milliard i salg i 2018, sier adm. direktør Ole Petter Wie til avisen.Selskapet, som startet opp tidligere i år og har Stein Erik Hagens netthandel Komplett.no som en av investorene, legger opp til 200 til 300 millioner kroner i omsetning og et tosifret milliontap i sitt første år.- Det går litt saktere enn vi hadde håpet, men det vi ber kundene om er å endre adferd. De skal flytte seg fra fysiske butikker til nett. Det er ikke en veldig stor barriere, men den største hindringen er at nordmenn må planlegge middager noen dager frem i tid. For de aller fleste er dette utrolig vanskelig, forteller Wie.Konkurrenten Kolonial.no opplyser at de nå selger matvarer for vel åtte millioner kroner i uken, og regner ifølge adm. direktør Karl Alveng Munthe-Kaas med å passere 500 millioner kroner i året i omsetning.