Det opplyser fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerrådet til NTB. Fredag gikk svenske piloter i SAS ut i streik. Dette rammet 2.350 passasjerer på til sammen 18 flygninger til og fra Norge mandag.Pengene tilbakeForbrukerrådet råder streikerammede passasjerer til først og fremst å følge med på informasjon fra selskapet.– Men selv om det blir streik har du visse rettigheter. Du kan først og fremst kansellere kjøpet. Det betyr i praksis at du kan kreve pengene refundert, sier Gjedrem.Hvis du hever avtalen, har du krav på å få pengene tilbake innen sju dager. Hvis du har startet på en flygning, og streiken fører til at du ikke kan nå ditt opprinnelige reisemål, har du også krav på en eventuell returflyging til første avgangssted.Krav på forpleining– Du kan også kreve at avtalen opprettholdes. Da har du krav på omruting snarest mulig eller på et senere tidspunkt. I utgangspunktet må du benytte samme selskap på omruting, sier Gjedrem.Blir du sittende på en mellomlanding, eller får lang ventetid, har du rett på gratis måltider og forfriskninger. Hvor mye, avhenger av ventetiden. Hvis den blir så lang at du må overnatte, har du krav på å få dekket hotellopphold og transport til og fra hotellet.– Ved andre kanselleringer har du rett på økonomisk kompensasjon etter et standard-regelverk fra EU. Dette gjelder ikke ved forhold selskapet ikke er herre over eller kunne ha unngått. Normalt sett vil streik være innenfor denne kategorien, sier fagdirektør Jo Gjedrem.Samme selskapGjedrem understreker at rettighetene også gjelder for neste flystrekning dersom du har bestilt en gjennomgående reise med samme flyselskap. Men har du for eksempel kjøpt tur til Stockholm med SAS og skal reise videre med et annet selskap, har du ikke krav på å få refusjon eller omruting hos det andre selskapet.– Men det er mulig å gå inn og endre avreisetidspunkt hos det andre selskapet, selv om det koster penger. Dette kan være så kostbart at det ikke er regningssvarende, sier Gjedrem. (©NTB)