<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Betaler 550 kroner for hvert klikk

Bankene sloss om forbrukslånskundene, og betaler Google fett for klikk på annonser.

Publisert 23. juli 2016 kl. 09.24
Oppdatert 23. juli 2016 klokken 09.41
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 167 ord

Forbrukslån er så lukrativt for Bank Norwegian og andre banker at de betaler Google 550 kroner for alle som klikker inn på en annonse – enten de blir kunde eller ikke, skriver Dagens Næringsliv.Kun Google kjenner de eksakte tallene, men Iprospect, som spesialiserer seg på digital markedsføring og hjelper bedrifter og organisasjoner med kjøp av søkeord på Google, estimerer at det årlig annonseres for 40 millioner kroner på søkeordet «forbrukslån» i Norge.Hvis man i tillegg tar med pengene som brukes på beslektede søkeord som «billig forbrukslån» og «søk forbrukslån», blir summen ifølge avisen på omkring 100 millioner kroner.- Man kan si at dette er voldsomt mye penger. Men de kunne ha betalt mer, hvis du ser på hvor mye penger bankene tjener, sier Iprospect-sjef Christian Fure.Hos Bank Norwegian har de egne ansatte som har «søkemotoroptimalisering» som spesialfelt, og adm. direktør Erik jensen mener dette teamet er avgjørende for bankens vekst.- Det er en vitenskap å få mest mulig treffsikkerhet ved annonsering. Google er blitt den viktigste salgskanalen, sier han til DN.