<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kaprer reklamekronene

Annonser målrettes mot enkeltbrukere, det tradisjonelle annonsemarkedet er under press og TV-bransjen er optimistisk etter nye tall fra mediebarometeret.

    Publisert 14. juli 2016 kl. 06.07
    Oppdatert 14. juli 2016 klokken 06.08
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 168 ord
    illustrasjonsfoto , mobiltelefon , mobiltelefoner , konmmunikasjon , kommunisering , sosiale medier , hender , venner

    Programmatiske annonsekjøp står for nesten en firedel av annonseomsetningen på nett i Norge, en økning på 88 prosent det siste året, viser halvårstallene fra Mediebyråforeningen ifølgeKlassekampen .– Det er en stor utfordring for de klassiske medieselskapene å holde oppe inntektene i det nye annonsemarkedet. Konkurransen fra de store internettselskapene som Facebook og Google, er hard, sier konserndirektør for annonse i Schibsted, Per Håkon Fasting, til avisen. Annonseringen er brukertilpasset, og annonsene vises direkte til brukeren uavhengig av medium.Fasting legger til at også tradisjonelle medier forsøker å tjene penger på denne typen reklame ved å levere datadrevne og relevante programmatiske annonser.Totalt har reklameomsetningen i TV økt med én prosent i første halvår i 2016, skriver Dagens Næringsliv. Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 er godt fornøyd.– Vi er også i forhandlinger med flere store annonsører om store volumer inn mot 2017 og 2018, og tror på gode tider i årene fremover. VGs Torry Pedersen er langt ifra like optimistisk på TV-kanalenes vegne og varsler at «et jordskjelv venter».