<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

To gründere med flying start

Roman Khan og Jennifer Chong startet for alvor opp i fjor vinter. De lanserte en ny veske via Kickstarter og følger nå opp med enda et produkt.

    Publisert 2. aug. 2016 kl. 15.27
    Oppdatert 4. aug. 2016 klokken 12.38
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 607 ord

    I fjor vinter lansert Roman Khan og Jennifer Chong en ny veske og et nytt motemerke - Linjer.Til nå har de solgt 4.000 vesker og 500 av dem leveres denne uken.Et nytt produkt og ett år senere ligger de an til å omsette for over 30 millioner kroner. Kanskje 40 millioner kroner, hvis salget av det nye produktet går bra. Og etter det har de planer om å lansere flere nye produkter.Har solgt klokker for 3,7 mill. på tre ukerFor knappe tre uker siden fikk veskene selskap av klokkene de har designet. I løpet av 6 timer hadde de solgt 1.000 klokker til 50 forskjellige land på Kickstarter.I skrivende stund har de på tre uker solgt klokker for 433.450 dollar, tilsvarende 3,7 millioner kroner. Målet - eller drømmen - er å selge klokker for 800.000 dollar innen 13. august.

    Alt sendes ut fra Hong Kong, der lager og distribusjon ligger.Sammen startet de sitt nye design studio - Linjer - i 2014, med 20.000 dollar i startkapital. Ideen var å skape lekre kvalitetsprodukter som folk over hele verden ville ha. I et intervju i The Hustle- Du finner ikke en fabrikk i Norge, sier han, og legger til at papirarbeid og skatt gjorde at han fant det vanskelig å starte opp fra Norge.- Det hadde blitt for mye arbeid. Da er det mye enklere i Hong Kong, sier han til Hegnar.no.

    Men klokkene leveres ikke umiddelbart. I likhet med veskene er dette et såkalt Kickstarter-prosjekt. Klokkene skal nå produseres før de sendes ut i slutten av november og begynnelsen av desember. Personer, i dette tilfellet fra hele verden, bestiller og betaler på forskudd, og slik finansieres hele oppstarten.- Klokkekampanjen er spesiell, nå som vi kun aksepterer forhåndbestillinger på Kickstarter i en måned. Deretter vil alle bestillinger bli tatt via vår egen nettside, slik vi har gjort med veskene, forteller Khan.Klokkene har urverk fra sveitsiske Ronda med lærrem fra Italia. Designet er ifølge Kahn inspirert av Operahuset i Oslo. Oppvokst i Oslo - flyttet til Hong KongRoman Khan er født og oppvokst i Oslo, men 21 år gammel flyttet han til Hong Kong for å studere. Etter studiene ble han igjen i byen og jobbet blant annet for Rocket Internet, som adm. dir. for Lazada Thailand, et selskap som ble solgt til Alibaba for 3 måneder siden, forteller han til Hegnar.no.Jennifer Chong er fra Canada, men med røtter i Hong Kong, og det var der de to møttes. Hun har en økonomiutdannelse fra Dartmouth og har ifølge Khan tidligere jobbet som konsulent i det ikke ukjente konsulentselskapet Oliver Wyman, med kontorer i mer enn 50 byer i 26 land. fortalte Chong i juni at de inntil for syv måneder siden bare var 1,5 som jobbet med Linjer, siden de byttet på å ha en fulltids jobb ved siden av for å kunne betale for mat og tak over hodet.Nå jobber de begge fulltid med Linjer og i sommer har de i tillegg hatt tre internships. To av dem ansettes nå, og i tillegg fortsetter de med å ta inn «interns».Kunne ikke startet i NorgeDe to pendler mellom Norge, Italia, Sveits og Hong Kong, og akkurat nå er de i Firenze, Italia, for å følge opp produksjonen av veskene som skal leveres denne uken.Roman Khan er oppvokst i Oslo, men forteller at han fant ut at han måtte ut for lettere å kunne lykkes med sine ideer.Men det blir foreløpig ikke noe overskudd i Linjer. Alt går med til å finansiere videre vekst.Foreløpig har de ikke hatt behov for ekstern finansiering, og det takker Khan crowdfunding-tjenesten Kickstarter for. Han sier at de er blitt kontaktet av flere, men at de foreløpig har takket nei.