- Vi er bare i startfasen

De kjente motebutikkene i Oslos luksushandelsområde selger stadig mer. Etterhvert kan det bli flere kjente logoer å se i Nedre Slottsgate.

Foto fra Reuters video
Næringsliv

Salget av eksklusive klær og merkevarer øker kraftig i Norge. Carl Erik Krefting, som har bygd opp Oslos dyreste handelskvartal, mener man fortsatt bare er i startfasen, skriver Dagens Næringsliv.Sammen med sine to partnere i Søylen Eiendom har Krefting brukt ti år på å bygge opp luksushandelsområdet mellom Egertorget og Steen&Strøm i Oslo. I fjor solgte de eiendommene til et britisk fond for over fem milliarder kroner– Når vi sammenligner både antall innbyggere, handel og turister i Oslo med andre lignende byer i Europa, så er det fortsatt et stort potensial, sier Thor L. Bareksten, som er daglig leder i selskapet som drifter eiendommene, til avisen.Og 2015-tallene til Promenaden Property, som eier luksuskvartalet, viser vekst i omsetningen. Mye av det skyldes at Steen&Strøm, som tidligere var deleid, nå er 100 prosent konsolidert i regnskapene, men Bareksten tror på fortsatt vekst.– Leieinntektene har gått jevnt og trutt oppover og vi oppnår stadig høyere kvadratmeterpriser. Det er flere av arealene våre som når de blir leid ut, får høyere priser enn tidligere, så veksten kommer til å fortsette på leieinntektssiden, sier Bareksten.Ifølge Krefting er Promenaden i ferd med å få på plass nok en avtale med et internasjonalt motehus, og det vil bli flere kjente logoer å se i Nedre Slottsgate etterhvert.– Jeg kan med sikkerhet si at vi får fire butikker til som vil åpne i løpet av 2017, sier Krefting til DN. Han trekker seg etter planen ut av driften i selskapet i september i år.Da kan Nedre Slottsgate skilte med ti luksusmerker på rekke og rad.

promenaden property
søylen eiendom
carl erik krefting
Nyheter
Næringsliv
Handel