Vil ha mer Norges-reklame

Kutt i bevilgningene fører til mindre markedsføring av Norge som reisemål. Arbeiderpartiet frykter at veksten i turistnæringen skal stoppe opp.

Geiranger. Foto: Gorm Kallestad/Scanpix.
Næringsliv

En gunstig kronekurs kombinert med nye opplevelser for dem som besøker Norge, har ført til at årets sommer blir den tredje på rad med rekord for turistnæringen, skriver Dagsavisen. Flere melder om en vekst på 8 prosent.– Nå gjelder det å forhindre at dette bare blir et blaff. For å klare det må vi styrke reiselivet, sier Torstein Tvedt Solberg, som sitter i Stortingets finanskomité for Ap. Han mener regjeringen gjør det motsatte og gir næringen ustabile rammevilkår. Da viser han blant annet til at Næringsdepartementet har redusert bevilgningene til Innovasjon Norges reiselivssatsing. I år går 231,5 millioner kroner til dette formålet, drøyt ti prosent mindre enn for tre år siden.Innovasjon Norges direktør for bærekraftig reiseliv og mat, Audun Pettersen, sier kuttet har fått konsekvenser. Organisasjonen har ikke lenger noen dedikerte personer som jobber i Polen med norsk reiseliv, det er kuttet i forbrukerkampanjene i flere viktige markeder, og brosjyrer som før fantes på ti språk, er nå kun tilgjengelig på engelsk. (©NTB)

turisme
turistnæringen
Nyheter
Næringsliv