<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

"Dramatisk bedre tilbud til kundene"

 Telias kunder har doblet databruken og tidoblet surfingen i EU, men betaler akkurat det samme som før. Likevel klarer Telia å øke marginene.

    Publisert 23. okt. 2016 kl. 11.48
    Oppdatert 23. okt. 2016 klokken 13.02
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 422 ord

    (Finansavisen): Den første sommeren med «roam like home» i EU ligger bak oss, og Telia-sjef Abraham Foss kan oppsummere det som har vært et stort sjansespill for mobiloperatørene.– Vi tok en kalkulert risiko ved å innføre lik pris ett år før EU pålegger alle å gjøre det. Kundene skal få slippe å tenke på om de er i Norge eller Spania. Våre kunder ser på dette som et dramatisk bedre tilbud, sier han til Finansavisen.Fra i fjor sommer har databruken tidoblet seg i EU-utlandet, mens den totalt sett er doblet. Likevel er Telias serviceinntekter helt identiske med tredje kvartal i fjor – 1.901 millioner norske kroner. Totale inntekter faller noe etter salg av 47.000 fastkunder til Phonect i fjor.Gjennomsnittregningen pr. kunde med abonnement ligger på 299 kroner, identisk med samme periode i fjor. Man har altså klart å kompensere for den pengemaskinen roaming i utlandet var tidligere.– De direkte inntektene fra roaming i EU er redusert, men det kompenseres med underliggende vekst i den totale databruken, sier Foss til Finansavisen.– Men helst skulle dere sett inntektsvekst når kundene forbruker så mye mer?– Vi driver forretningsvirksomhet, så ideelt sett er vi interessert i å ta betalt for den nytten vi produserer, bekrefter Telia-sjefen overfor avisen. Han kan likevel trøste seg med bedre lønnsomhet, der EBITDA stiger med nesten 50 millioner kroner, grunnet lavere salgs- og markedskostnader og noen mindre engangseffekter.Fornøyde kunderOm ikke kundene betaler mer, så kan Telia-sjefen ihvertfall konstatere at kundene hans er langt mer fornøyd. Den årlige EPSI-undersøkelsen viser at Telia-merkevarene Chess og One Call har de mest fornøyde kundene i Norge, mens Telia-brandet på fjerdeplass opplever den største økningen i tilfredshet.– Vi er veldig happy med at det går i riktig retning. Nå har vi en høyere kundepreferanse for Telia enn vi noen gang opplevde for Netcom, forteller han til Finansavisen. Det som derimot er en stein i skoen, er Ice. Selskapet konkurrerer hardt på pris, med 99 kroner i måneden for en pakke med 1 gigabyte data.– Ice er den operatøren som tiltrekker seg flest kunder, og det er jo naturlig når de investerer så tungt i nett, tilbud og distribusjon. De har posisjonert seg mot de mest prissensitive, selv om vi også har mange slike kunder hos oss.– Pris er ikke det eneste parameteret man konkurrerer på. Vi leverer en tjeneste som skal fungere 24/7, og konkurrerer på en bredere basis der kundeservice og det tekniske er viktige elementer, sier Telia-sjefen videre til Finansavisen. Særlig i bedriftsmarkedet bredder Telia nå produktspekteret for å nå nye kunder, gjennom et samarbeid med Broadnet.