Full fart for Harrods etter brexit og Paris-terror

Brexit og terrorfrykt i Frankrike sender turistene til Harrods.

Adm. direktør for Harrods, Michael Ward, ser et oppsving for britisk detaljomsetning i luksus-segmentet.Omsetningsøkningen skyldes ikke bare pundet, men også det at flere turister velger Storbritannia pga terrorfrykt, forklarer Ward.Tidligere har kinesiske turister lagt igjen 2,85 ganger mer i Frankrike enn i Storbritannia, og 1,8 ganger mer i Tyskland enn i Storbritannia.Britisk detaljhandel har fanget opp en del av tilbakegangen som kom i Frankrike etter terrorangrepene.Samtidig som flere turister er på handletur i britiske butikker, betyr også tilstrømningen mye for andre deler av britisk næringsliv:   - 70 prosent av de varene vi kjøper når vi besøker et annet land er lokale. Det betyr at vi kjøper mest italiensk når vi er i Italia. Økt trafikk til Storbritannia vil derfor være bra for merker som Burberry og Mulberry, sier Ward.Han avviser imidlertid at britene selger luksus til spot-pris som følge av nedgangen i pundet etter at britene sa nei til videre medlemskap i EU.- De første prisøkninigene kom bare ti dager etter folkeavstemningen, sier Ward.